Γλώσσα



     Αποτέλεσμα εικόνας για ταξιδια τοποι μεταφορικα μεσα


Τα ψάθινα καπέλα




(Το απόσπασμα του βιβλίου που μας ενδιαφέρει βρίσκεται στο χρονικό διάστημα μεταξύ 11:20-13:00)



ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ


Πώς περιγράφουμε ένα αντικείμενο

Όταν περιγράφουμε ένα αντικείμενο αναφέρουμε:
  • Τι είναι – Πώς το λένε
  • Πού βρίσκεται
  • Πώς είναι (γενική εντύπωση, σχήμα, χρώμα, μέγεθος)
  • Πώς είναι φτιαγμένο, από τι υλικά
  • Ιστορία (πρόελευση, καταγωγή)
  • Πώς χρησιμοποιείται
 Προσοχή!
Η περιγραφή ενός αντικειμένου γίνεται από τα έξω προς τα μέσα.

Αν το αντικείμενο που παρουσιάζουμε μας ανήκει ή έχουμε κάποια σχέση με αυτό αναφέρουμε επίσης:
  • Πώς το αποκτήσαμε
  • Περιστατικά σχετικά με αυτό
  • Τις προσωπικές μας σκέψεις τα συναισθήματα που μας προκαλεί.
 Όταν περιγράφουμε ένα αντικείμενο χρησιμοποιούμε:
  • Παροντικούς χρόνους (συνήθως ενεστώτα) για αντικείμενα που υπάρχουν σήμερα.
  • Παρελθοντικούς χρόνους για αντικείμενα που υπήρξαν στο παρελθόν και δεν υπάρχουν ή δεν γνωρίζουμε αν υπάρχουν σήμερα.
  • Επίθετα και επιθετικούς προσδιορισμούς.
  • Τοπικούς προσδιορισμούς.

Ταξιδεύοντας με ελέφαντα

Το κείμενο  αναφέρεται στο έργο  του  Ιουλίου  Βερν  Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες

Υπόθεση

Ο Φιλέας Φογκ ήταν ένας πλούσιος εκκεντρικός τζέντλεμαν, ο οποίος είχε πολλές φαεινές ιδέες. Κάποια μέρα, στην Λέσχη Ριφόρμ, στο Λονδίνο, όπου και περνούσε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του, εξ αφορμής μια συζήτησης στοιχημάτισε για 20.000 λίρες πως μπορεί να κάνει τον γύρο του κόσμου σε 80 μέρες. Κι έτσι ξεκίνησε το ταξίδι, με τον υπηρέτη του, Πασπαρτού, τον οποίο είχε προσλάβει λίγες ώρες νωρίτερα. Κατα την διάρκεια του ταξιδιού του παρακολουθείται στενά, χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει, από τον επιθεωρητή Φιξ, ο οποίος υποπτεύεται τον Φογκ ως δράστη μιας ληστείας που σημειώθηκε σε τράπεζα του Λονδίνου. Η διαδρομή που θα ακολουθούσε ήταν η εξής:
  • Λονδίνο - Σουέζ, μέσω Μοντ Σενί (Mont-Cenis) και Μπρίντεζι σιδηροδρομικώς και ατμοπλοϊκώς (7 ημέρες)
  • Σουέζ - Βομβάη, ατμοπλοϊκώς (13 ημέρες)
  • Βομβάη - Καλκούτα, σιδηροδρομικώς (3 ημέρες)
  • Καλκούτα - Χονγκ Κονγκ, ατμοπλοϊκώς (13 ημέρες)
  • Χονγκ Κονγκ - Γιοκοχάμα (Ιαπωνία), ατμοπλοϊκώς (6 ημέρες)
  • Γιοκοχάμα - Σαν Φρανσίσκο, ατμοπλοϊκώς (22 ημέρες)
  • Σαν Φρανσίσκο - Νέα Υόρκη, σιδηροδρομικώς (7 ημέρες)
  • Νέα Υόρκη - Λονδίνο, ατμοπλοϊκώς και σιδηροδρομικώς (9 ημέρες)....Σύνολο 80 ημέρες.
Στις Ινδίες σώζει και παίρνει μαζί του την νεαρή χήρα πριγκίπισσα Αούντα από φανατικούς που θέλουν να την κάψουν ζωντανή μαζί με την σορό του συζύγου της κατά τα τοπικά θρησκευτικά ήθη.Τελικά γυρίζει στην Αγγλία, νομίζοντας ότι είχε χάσει το στοίχημα, γυρίζοντας μια μέρα αργότερα. Όμως, λίγο αργότερα, συνειδητοποίησε ότι είχε φτάσει λίγο νωρίτερα και τρία λεπτά πριν λήξει η προθεσμία του, πηγαίνει στην Ακαδημία και κερδίζει το στοίχημα. Στο τέλος έμαθε ότι αντί να φτάσει στις 21 Δεκεμβρίου, 80ή μέρα, έφτασε μια μέρα νωρίτερα, λόγω του ότι, ταξιδεύοντας αντίθετα προς την πορεία περιστροφής της γης, κέρδισε μία ημέρα που δεν είχε υπολογίσει. Η πριγκίπισσα Αούντα γίνεται σύζυγός του.

Ο χάρτης του ταξιδιού γύρω από τον κόσμο, όπως περιγράφεται στο μυθιστόρημα

Πατήστε πάνω στην εικόνα και μεταφερθείτε μέσω της εκπληκτικής εφαρμογής του αξιόλογου συναδέρφου, Γιάννη Σουδία, στον κόσμο του Φιλέα Φογκ!!!!


Πώς γράφουμε περίληψη



Η περίληψη είναι η παρουσίαση μιας ιστορίας (ενός κειμένου) με σύντομο τρόπο. Στην περίληψη αναφέρουμε μόνο τις βασικές πληροφορίες του κειμένου. Παραλείπουμε τις πληροφορίες που δεν είναι τόσο σημαντικές.

Ποια βήματα ακολουθούμε για να γράψουμε μια περίληψη:
α) Πρώτα διαβάζουμε προσεκτικά την ιστορία για να κατανοήσουμε την υπόθεση της ιστορίας, το περιεχόμενό της.
β) Στη συνέχεια βρίσκουμε το κυρίως θέμα της ιστορίας. Σε αυτό μας βοηθάει και ο τίτλος τους ιστορίας που πολλές φορές συνοψίζει το θέμα της ιστορίας.
γ) Έπειτα χωρίζουμε το κείμενο σε παραγράφους. Προσπαθούμε να εντοπίσουμε σε κάθε παράγραφο λέξεις-κλειδιά ή φράσεις-κλειδιά, που θα μας βοηθήσουν να εντοπίσουμε το κύριο θέμα της κάθε παραγράφου. Αν θέλουμε μπορούμε να σημειώσουμε στο περιθώριο της παραγράφου μια σύντομη πρόταση (πλαγιότιτλος) που να αναφέρεται στο κυρίως θέμα της παραγράφου.
δ) Τέλος, ενώνουμε τις σύντομες προτάσεις που έχουμε γράψει στο περιθώριο. Κάνουμε τις αλλαγές που είναι απαραίτητες και χρησιμοποιούμε τις κατάλληλες λέξεις ώστε να ενωθούν οι προτάσεις μεταξύ τους (π.χ. έπειτα, στη συνέχεια, και, ακόμη, στο τέλος κ.ά).

Η περίληψή μας θα πρέπει να περιλαμβάνει τα παρακάτω βασικά στοιχεία:
- Πού συμβαίνει η ιστορία μας.
- Πότε συμβαίνει.
- Ποιος είναι ο κεντρικός ήρωας της ιστορίας.
- Ποια άλλα πρόσωπα συμμετέχουν στην ιστορία.
- Πώς εξελίσσεται η ιστορία:
l      Πώς αρχίζει.
l      Πώς εξελίσσεται (τι γίνεται μετά).
l      Πώς τελειώνει.
- Αναφέρουμε τι νιώθουν τα πρόσωπα της ιστορίας (συναισθήματα). 

Τι πρέπει να προσέχω όταν γράφω την περίληψη:
1)       Αντικαθιστώ όπου μπορώ βασικές λέξεις του κειμένου με συνώνυμες. 
π.χ. ο ηλικιωμένος – ο γέρος

2)       Αντικαθιστώ, όπου γίνεται, δευτερεύουσες προτάσεις με μετοχές.
π.χ. καθώς τρέχουμε – τρέχοντας

3)       Αντικαθιστώ φράσεις με λέξεις. 
π.χ. πριν από μερικές ημέρες – πρόσφατα

4)       Αντικαθιστώ μια σειρά ενεργειών από μία φράση. 
π.χ. Τα παιδιά έπαιξαν κυνηγητό στην αυλή και έπειτα κρυφτό. Στη συνέχεια έκοψαν την τούρτα, έβαλαν μουσική και χόρεψαν. – Τα παιδιά διασκέδασαν πολύ.

5)       Αντικαθιστώ μία περίοδο με μια φράση.
π.χ. Ο διευθυντής τόνισε ότι θα υπάρξουν συνέπειες γι΄ την πράξη τους και τους προειδοποίησε ότι αυτό που έκαναν δε θα μείνει ατιμώρητο. – Ο διευθυντής απείλησε με τιμωρία.

6)       Μετατρέπω τον ευθύ σε πλάγιο λόγο.
π.χ. «Πώς πέρασες σήμερα στην εκδρομή του σχολείου;» - Τον ρώτησε πώς πέρασε στην εκδρομή.


ΑΦΗΓΗΣΗ ΜΙΑΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ

Αφήγηση λέμε την παρουσίαση μιας ιστορίας (πραγματικής ή φανταστικής )
Για να διηγηθούμε σύντομα μια ιστορία πρέπει να αναφέρουμε:
·         Το χώρο και το χρόνο όπου συμβαίνουν τα γεγονότα (πού – πότε).
·         Τους ήρωες της ιστορίας (πρωταγωνιστές, δευτερεύοντα πρόσωπα).
·         Την εξέλιξη της ιστορίας:
-          Πώς ξεκινάει η ιστορία.
-          Πώς προχωράει (τι γίνεται μετά).
-          Πώς τελειώνει (ποιο είναι το αποτέλεσμα).
·         Τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ηρώων ή του αφηγητή της ιστορίας.


 Για να δείξουμε το χρόνο σε μια ιστορία χρησιμοποιούμε:

α) Τους χρόνους των ρημάτων.
β) Χρονικά επιρρήματα: νωρίτερα, πέρυσι, ύστερα κ.λπ.
γ) Ουσιαστικά με σημασία επιρρήματος: το μεσημέρι, το φθινόπωρο, τη Δευτέρα κ.λπ.
δ) Χρονικές προτάσεις: Όταν ξεκινήσαμε…, Μόλις φύγαμε…
ε) Φράσεις με προθέσεις: κατά το μεσημέρι, από νωρίς  



Διατροφή 



Αποτέλεσμα εικόνας για διατροφη  γλωσσα στ






Η πολύ λαίμαργη φάλαινα







ακούστε τον γνωστό ηθοποιό, Δημήτρη Πιατά, να απαγγέλει το ποίημα Η λαίμαργη φάλαινα, του Ευγένιου Τριβιζά.


η παρακάτω εφαρμογή του αξιόλογου εκπαιδευτικού Γιάννη
Σουδία, παρουσιάζει το έντονο πρόβλημα της φαλαινοθηρίας.




Τα μέρη του λόγου

πατήστε πάνω στην εικόνα και εξασκηθείτε στα μέρη του λόγου



 ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Μάθετε τα είδη των προτάσεων και εξασκηθείτε με την παρακάτω εφαρμογής.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου